Ergonomitips

Mettepaergosoftstand

Stå upp på jobbet och må bättre!

Har du ett höj och sänkbart skrivbord? Då är det dags att börja stå upp under delar av dagen.

Kanske har du provat redan men gav upp för det blev jobbigt för fötter och ländrygg. Då kommer här lite tips och motivation på vägen.

Det här händer i kroppen när du står upp:

  • Blodcirkulationen kommer igång och syresätter blodet. Du blir piggare och kan fokusera och koncentrera dig bättre. Du prkar mer.
  • Du kommer röra dig mer med stora rörelser vilket motverkar ryggproblem och förbygger hjärt och kärlsjukdomar och diabetes.
  • Du förbrukar tre gånger så många kalorier när du står jämfört med när du sitter och din ämnesomsättning ökar.

Men det är klart att i början kan det var lite ovant och jobbigt att stå upp, men det finns bra hjälpmedel och det är bra att vänja sig med korta stunder i taget.

Tips:

  • Höj skrivbordet innan du går hem från jobbet, så börjar du stående på morgonen nästa dag. Först på dagen är du oftast piggast.
  • Höj skrivbordet innan du går på lunch, så kandin eftermiddag börja med ett stående pass.
  • I början räcker det med att du står ca 10 minuter åt gången. Ett realistiskt och bra mål är att försöka sträva efter att stå halv arbetsdagen jämt fördelat.
  • Variera din arbetsställning ofta, stå, sitta och gå. 
  • Använd hjälpmedel såsom en ergonomisk arbetsplatsmatta / ståmatta för kontor. Med denna skonar du knä, fötter och minskar tröttheten i ländryggen.
  • Använd balansbräda eller balansmatta. Det ökar blodcirkulationen och tränar muskulatur och balans, samt ger en bättre hållning.

Har du frågor eller funderingar, maila, chatta eller ring oss gärna.